torsdag 11 november 2010

Fy fan för Felia

Idag öppnade jag paketet med den nya digitalboxen från Telia. Det är nummer fyra sen vi bestämde oss för att byta upp oss till en inspelningsbar.
Den som kom nu skulle vara helt ny. De har bett sin underleverantör att skicka en NY box, efter att vi bytt flera tidigare som inte varit bra. Det har varit missljud, en lät som en helikopter som startade, och de har inte fungerat. Så nu skulle vi få en helt ny. Och en ny fjärrkontroll, eftersom vår krånglar.
Spännande...
Öppnar paketet, ser direkt att någon fjärrkontroll finns inte med. Kollar boxen. Repig framsida, och till och med en bit urslagen. Mycket liten bit i och för sig, men ändå. Den är uppenbarligen inte helt ny. Har de valt att skicka den äldsta de hittade, bara för att jävlas?
Kopplar inte in den. Ringer Telia.

Efter att ha förklarat situationen, och berättat att vi allvarligt funderar på att byta digitaltv-leverantör, erbjuder han sig att skicka en helt ny, en helt helt ny, och att vi inte ska behöva skicka tillbaka den gamla (som faktiskt fungerar hyfsat nu - har slutat låta som en helikopter).
Börjar fundera. Så du menar att jag kan ha två boxar? Det är ju ganska bra, då vi har en tv utan box i ett annat rum. Man kan alltså använda båda?
- Nej, abonnemanget fungerar bara till en box.
-Men, du menar att jag ska vara tacksam för att ni skickar en helt ny box, vilket ni lovade göra förra gången, och att vi inte behöver skicka tillbaka den gamla, som inte fungerar perfekt, vilken vi inte kan använda, och att vi ska vara så tacksamma för det att vi inte väljer att byta till annan tv-leverantör?
- Öh, jag måste nog kolla med en kollega innan jag kan säga hur vi ska göra. Kan jag återkomma?
Gav honom tider och telefonnummer där jag kan nås under eftermiddagen/kvällen och vi sa hej då.
Förrförra samtalet gav oss fem gratisfilmer i kompensation för allt strul. Förra samtalet gav oss fem filmer till.

Och han såg förresten att fjärrkontrollen skickades den 29/10. Borde komma senast måndag. Va? Jag sa till honom att det måste ha blivit något fel, så lång tid kan det väl inte ta för ett paket att färdas fem mil? Den skickas nämligen från en fabrik i Kristinehamn. Men jo, det var säkert inga fel. Så vi får väl se om den dyker upp.

Men vad ska/kan vi begära för ersättning? Det ska ju helst vara något som belastar deras ekonomi en del, inte några filmer som de antagligen inte betalar speciellt mycket för i sin tur. (Plus att vi nu måste se tio filmer inom 30 dagar, för sen försvinner de.) Vill ju att det ska svida lite för dem, så att de skärper sig och vi slipper hålla på att skicka boxar fram och tillbaka, och vi har bättre saker för oss än att sitta i deras telefonköer varje vecka.

Blev efter samtalet uppringd av en automatisk tjänst som ville veta hur samtalet gick, om jag fick den hjälp jag behövde och så vidare. Kan säga att de inte fick speciellt höga betyg.

Det värsta är väl att det inte spelar någon roll vilken leverantör man har. Alla verkar vara lika. Och förresten, Boxer är inget alternativ. Läs här. Och läs gärna det som hände sen, kolla på hennes följande inlägg här. Du får scrolla lite.

Uppdatering:
Han ringde upp och erbjöd ekonomisk kompensation, 800 kr avdrag på nästa faktura. Och tio filmer till. Som jag får ringa och aktivera när vi sett på de sju vi har kvar. För de 30 dagarna kunde de inte rucka på. Så om boxen och fjärrkontrollen som ska komma nu fungerar som de ska (och är NYA) blir vi kvar som kunder hos Felia. Men det är nog sista chansen de får nu.

9 kommentarer:

Mia sa...

Jag har gett upp telia för 4 år sedan och har inte ångrat mig en sekund. Byt bort dem!!

Kristina Öijeberg sa...

Ja, även om det funkar nu så kommer vi nog byta när avtalet går ut. Är duktigt trött på dem nu. Vilka har ni? Jag funderar på Com Hem.

Telia sa...

Hej Kristina!

Jag heter Jens Tornfalk och jag arbetar på Telia Kundservice.

Det här var ingen rolig läsning och jag förstår verkligen din frustration (kanske ett snällt ord) över de problemen du har drabbats av. Om allt inte har löst sig för dig vill jag gärna att du kontaktar mig på länken nedan så får vi se till att lösa detta en gång för alla. Du får även gärna kontakta mig om du har andra frågor eller ytterliggare problem så försöker jag lösa dem med.

Jag hoppas verkligen att vi kan få ditt förtroende som leverantör igen.

Kontaktformulär: http://proof.telia.se/enkatpoll.asp?ProofID=15515

Med vänlig hälsning

Jens Tornfalk
Telia Kundservice

Kristina Öijeberg sa...

Härligt! Har svarat via länken. Klistrar in svaret även här:
Oj. Vet inte var jag ska börja. Läs er dokumentation.
Läget nu? Vi väntar på den NYA boxen och NYA fjärrkontrollen. Det kom en fjärr igår, men det är inte den från senaste beställningen, men den får arbeta så länge.
Vi har blivit lovad totalt 20 filmer som ersättning (5+5+10) varav fem försvunnit. Har en kvar enligt tv:n, och 10 att aktivera vid tillfälle enligt senaste telefonsamtalet. Borde ha sex kvar "i tv:n" nu. Men kanske är 15 oaktiverade hos er? Kolla gärna det. Fyra har vi sett hittills.
Kolla gärna också så att det är en helt ny box + fjärrkontroll beställd och på väg. Det står boxar och kartonger högt och lågt här, och jag skickar tillbaka de gamla när vi fått det vi blivit lovade.
Blev förresten lovad att behålla en box, vilket jag kan tycka vore bra. Om ni bjuder på ett tvillingabonnemang för resten av abonnemangstiden ser jag det som en ytterst generös kompensation för allt strul.

Pejja sa...

Com Hem slutar att fungera här i huset den 31/12 och jag har planerat att bli Telia kund...
Hm...

carro sa...

läst om bombningarna vid mitt jobb igår, heelt galet vilken smäll!:S

Superblogs sa...

Hej vill du ha fler besökare till din blogg? regga dig då på superblogs topplista

Anonym sa...

å nu är vi Telia kunder och har beställt en inspelningsbar digitalbox. Dessutom är det jag som sköter all teknik i hushållet och de andra står och gnorrar över att det inte funkar...
Den som lever får se, 1/1 smäller det, då ska allt funka...
/Pejja

Kristina Öijeberg sa...

Tjena tjena, lycka till...
Ring inte mig när det inte funkar. Du blev ju liksom varnad!