onsdag 25 augusti 2010

Nattningsprocedur

För första gången i mitt liv har jag läst saga för ett barn tills det somnade. Och inte vilket barn som helst utan mitt eget, min 15-månaders dotter. Som inte är den lättaste att natta sen jag slutade amma henne till sömns.

Känns fantastiskt!

Jag brukar ha henne på armen bredvid mig i sängen när jag läser saga, och när hon börjar krypa omkring i sängen lägger jag ner henne och släcker. Men i kväll gjorde jag tvärt om, la ner henne direkt och läste. Hon gick omkring, gnällde och levde rövare en stund, men la sig till slut ner. Jag läste och läste och läste. Ögonen började klippa och till slut sov hon. Härligt! Jag har ju försökt göra så tidigare några gånger, men det har hon absolut inte godkänt.

Har verkligen velat ha det så, att kunna läsa för henne tills hon somnar. Man skapar väl de rutiner man vill ha sägs det, men vissa saker är inte värt att fajtas över. Är glad om det här håller i sig, jag tänker försöka samma sak vid nästa nattning.

När sonen var liten somnade han en enda gång till en saga. Då läste en vän till mig för honom, och hon läste så knackigt och antagligen dåligt, att han nog somnade av ren frustration.

Inga kommentarer: