onsdag 30 december 2009

Försäkringskassan har koll

Ni som följer mig på twitter kanske la märke till mitt inlägg där jag förbannade mig själv för att jag glömde begära ut föräldrapenning för december i tid. Jag ringde dem och fick beskedet att de inte kan göra någon utbetalning emellan, utan jag får snällt vänta tills januari.

Nu strax före jul kom det pengar ändå. Strange, men jag trodde att jag varit duktig och begärt ut för två månader senast kanske. Överraskar mig själv sådär ibland. Men det var alldeles för lite pengar för att det skulle stämma.

Så häromdagen när lappen "Meddelande om utbetalning" kom, kunde jag se att jag fått för sju dagar i december. Så jag ringde. Konstigt, sa dom. Du har ju inte begärt ut något för december? Du måste ha fått någon annans pengar. WTF?

Men om jag möjligtvis kunde begära för december via datorn så kunde de antagligen betala ut mellanskillnaden - annars skickar de krav på återbetalning av de felaktigt utbetalade pengarna. Skulle ringa som idag för att kolla. Gissa om jag lånade sonens dator för att fixa det direkt.

Idag ringde jag. Personen jag pratade med sa att de absolut INTE gör så längre. Nya direktiv, krav ska ut och sen en ny utbetalning. Hon gick in i burken för att se om begäran kommit in, och det hade den. Och så var det utbetalt, mellanskillnaden. Får den på tisdag. "Så får vi INTE göra. Det var konstigt."

Oj oj, de har verkligen koll.
#fail

Inga kommentarer: