måndag 14 december 2009

(Don´t) try this at home

Att inte få äta ägg och mjölk gör mig lite... begränsad så att säga. Sug efter diverse livsmedel ligger som en skugga i mitt medvetande. Samtidigt är det inte svårt att låta bli, då alternativet är sömnlösa nätter och bebis som mår dåligt.

Men i alla fall. Tänkte testa att göra en ägg- och mjölkfri kladdkaka. Fick en idé om att ha i pepparkaksdeg också, för att få lite julkänsla. Tänkte mig att det skulle bli lite som Ben&Jerrys Cockie Dough, som är en vääldigt god glass.

Sagt och gjort.
Bytte ut äggen mot bakpulver. Smeten blev inte smet, utan deg. Smälte i mer (mjölkfritt) smör, men hjälpte marginellt. Hade i vatten.
Ett tunt lager kladdkakesmet i formen, och hyvlade i pepparkaksdeg.


På med resten av smeten, och in i ugnen. Såg lite skumt ut, den blev som karamelliserad i ugnen.

Lägg märke till den otroliga mängden smör, som här har lagt sig i en pöl i mitten.

När kakan svalnat, skar jag en bit. Kanterna var stenhårda, så det var bara att börja gräva i mitten.

Ser ut som en hög med bajs. Men det smakade faktiskt helt ok.

Slutsats:
Att lägga till pepparkaksdeg i kladdkaka fungerar utmärkt, och blir gott. Gör då en vanlig kaddkaka, enligt recept.

Världens godaste
kladdkaka

Värm ugnen till 175 grader.

Ingredienser:
2 ägg
3 dl socker
1 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
1 krm salt
1,5 dl mjöl
1 dl smält smör

Inte så noga hur du gör. Jag smälter smöret i micron. Brukar börja med äggen (ifall man får med lite skal är det lättare att peta bort om det inte är fler ingredienser) och sen blanda ihop det torra och ha i. Kakaon har jag i genom en sil ibland. Men funkar ändå. Smöret i sist.
Ha gärna en form med löstagbara kanter. Och helst i teflon så du slipper smöra och bröa.
I med smeten, in med formen i ugnen, ta ut efter 20 min. ca. Den ska INTE bli som sockerkaka, varken i kanterna eller annan stans, den ska vara kletig.

Låt svalna.
Ät med andakt och tänk på alla oss som inte får/kan äta sånt.

Låt mig gärna veta om du testar med pepparkaksdeg i.


4 kommentarer:

tommie sa...

Bra tips! Jag ska bannemej göra en med pepparkaksdeg i nästa gång. Senast droppade jag i pepparmynta och fick mint&chokladsmak, som också smakade bra! :D

Kristina Öijeberg sa...

Ah, härligt!
Glömde skriva att det kanske blivit mer som glassen om man gjort bollar av degen istället för att hyvla den. Nu smälte den ihop med smeten helt. Om man vill åt B&J-känslan, alltså.

AK sa...

nar jag at veganskt ett tag var jag ratt bra pa aggsubstitut, men det enda jag kommer ihag nu ar banan. testa att ha banan i kladdkakan nasta gang, det blir sakert himlans gott det oxa! :)

Kristina Öijeberg sa...

Det finns visst nåt att köpa på Apoteket har jag läst. Men känns så... syntetiskt på nåt sätt.
Banan tycker jag är gott, det måste jag testa! Tack för tipset, Ato!