tisdag 26 januari 2010

Söker du jobb?

Efter att ha hjälpt en vän med utseendet på hennes CV fick jag en idé. Varför inte hjälpa andra med detta? Att formge ansökan för att få den att sticka ut kan ju betyda mycket.


Själv tog jag emot och gallrade bland ansökningarna till mitt vikariat, jag är ju mammaledig, och jag förvånades över hur oengagerade de flesta kändes. Och då var det ändå ett vikariat som AD/Grafisk formgivare. Vi om några kan, och ska, ha grymt snygga och proffsiga ansökningar tycker jag. Det ligger ju i tjänstens natur, liksom.

Och jag kan inte tänka mig annat än att andra som tar emot och gallrar bland ansökningar tycker att det känns tråkigt med alla vanliga A4-blad med ren text. Oavsett vilken tjänst det handlar om. De som sticker ut har ansträngt sig. (Och är det en tjänst som formgivare kan man väl förvänta sig en formgiven ansökan?)


Det är ju också roligt att få ansökan på ett ovanligt sätt. Kanske utskriven på riktigt snyggt papper, ihoprullad och skickad i ett rör, utskriven i A3-format, handskriven på en skokartong full med ballonger eller bara överlämnad vid ett personligt besök. Vad som helst som sticker ut. Det tycker jag visar ett engagemang, en vilja och drivkraft. Vilket många efterfrågar. Bli inte en i mängden. Stick ut.


Tjänsten kallar jag för CV-akuten, och du hittar den här.

Inga kommentarer: