tisdag 3 november 2009

Jag äter inte mjölk

Smaka på den meningen en stund. Jag äter inte mjölk.

Nej, jag har inte blivit tokig. Det är sant. Man kan äta mjölk.

Jag ammar, och min dotter fick konstig hud. Jag blev beordrad laktosfritt. Det hjälpte föga, så nu är det mjölkfritt som gäller. Yes, tänkte jag när jag fick beskedet. Jag kan ju äta chips i alla fall! Tjenare. Gissa om det är mjölk i chips? Jora, såatte.

Förutom de uppenbara livsmedlen som innehåller mjölk såsom mjölk, grädde, smör, creme fraiche och ost, så finns det mjölk i följande:
Chips
Korv
Pesto
Messmör
Choklad
Buljong
Kex och kakor
All halvfabrikat
Öl (näerå, men jag får inte dricka det heller)

Men, för att vara rättvis, det finns faktiskt två sorters chips som inte innehåller mjölk. Lättsaltade och Grillchips. Inga sorter jag brukar föredra, om man säger så. Utan dip till dessa känns de ganska meningslösa faktiskt. Men bättre än inget.

Och för att inte bli utan om någon kommer på fika, så har jag numera alltid Delicatos negerbollar hemma. Eller Gambiaskalle med mjäll, som en nära släkting kallar dem för.
Detta kan inte vara bra för figuren, eftersom jag inte kan låta bli dem.

Med detta vill jag bara säga
JAG VILL HA DILL- OCH GRÄSLÖKSCHIPS



1 kommentar:

Mia sa...

Offer, offer hela tiden. Aldrig kunde jag väl ana vad jag skulle gå igenom för någon annans skull och ändå göra det med kärlek i tanken. Tur att de inte ammas så länge i sitt liv för då skulle det blir torftigt för oss ammor.