måndag 29 juni 2009

Ord att leva efter

Mina kära föräldrar har en plansch som jag läser på varje gång jag hälsar på. Det står så här:

Lita på Gud men lås bilen
Lär dig tre bra skämt
Bestäm dig för att ständigt utvecklas
Lämna tillbaka lånade fordon med tanken full
Se soluppgången minst en gång om året
Tro på kärlek vid första ögonkastet
Var den första att förlåta, dig själv och andra
Plantera blommor varje vår
Slösa aldrig bort ett tillfälle att säga att du älskar någon
Tänk stora tankar men uppskatta små glädjeämnen
Låt inte dina yttre behov växa som mossa över dina drömmar
Blanda aldrig ihop bekvämlighet med lycka
Bli själv den mest positiva och entusiastiska person du känner
Ge minst tre människor en komplimang varje dag
Släng aldrig din gamla nalle, du ångrar dig senare
Döm inte en människa efter den övriga släkten
Skyll aldrig på andra
Skratta aldrig åt någon annans drömmar
Uppmuntra även små framsteg
Se mindre på TV
Vinka till barn i skolbussar
Tvätta aldrig bilen eller välj julgran i mörkret
Förvänta dig inte att livet ska vara rättvist
Lämna allting lite finare än du fann det
Ta alltid emot en utsträckt hand
Låt ditt liv vara som ett uttryck och inte en ursäkt
Låt äventyret vinna över förnuftet ibland

2 kommentarer:

Wanel sa...

Jag har två olika såna (fast jag vet inte vart just nu) men jag kommer ihåg ett par till, Lita på Gud men lås bilen, Lämna alltid tillbaka en lånad bil med full tank.

Underbar blogg! Tack för många goda skratt nu på morgonen när jag läst alla inlägg tillbaka till detta...

Kram
Lena

ps. Dags för en fika till snart?

Kristina Öijeberg sa...

Eh, nr ett och fyra på min lista? :O)

Klart vi ska fika snart igen, vi hörs av på fejjan och bokar upp!